fredag 24 juli 2015

Sikten i soppan

Fick en fråga härom dagen vad jag menade med 30 cm siktdjup i "ärtsoppan" och jag tänkte med denna lilla film förklara vad jag menar. Filmen visar rätt tydligt hur dålig sikt där är i Sövdesjön just nu. FC-tafsen är ca 58 cm lång men redan efter halva den längden "försvinner" den 18 cm långa, vita jiggen. Fiskar har förvisso bättre "syn" än oss men det krävs ändå en lång, tålmodig och fin presentation av ens bete när det är så dålig sikt. I förrgår sköt jag länge på flera riktigt fina ekon utan den minsta reaktion från dom, jag tror helt enkelt inte att de uppmärksammade jiggen eller att jag lyckades presentera den rätt för dom. De två jag väl fick upp klapp däremot jiggen utan minsta tvekan så fort de såg jiggen. Jag fiskade utan rasselstavar (glömde dom hemma) men annars tror jag det hade kunnat hjälpa fiskarna att uppmärksamma jiggen. 

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar