fredag 1 maj 2015

Fikagös

Det är en ett ganska vanligt förekommande fenomen. Kanske gösen är nyfiken, kanske det bara handlar om tur eller kanske man får bättre ”träff” när båten ligger still. Tja, vad vet jag men det är ändå så att allt från mindre gösar till större gösar ja, t o m PB-gösar har fångats när båten av någon anledning legat still…

Jag stänger av motorn, sjön ligger spegelblank, det är tid för lunch och jag njuter av tystnaden och det – för stunden - fina vädret. Medan jag förbereder käket passar jag även på att byta batteri till loden och fixa lite i båten. En stund senare slår jag på loden igen och på skärmen dyker ett hyggligt eko upp, ca 3 meter under båten. Tänker först inte släppa, maten är ju klar och jag är svinhungrig, på gränsen till en ”royal diva” men jag gör det ändå. Kadunk! Jag hann knappt bromsa jiggen innan hugget kom. Satans kul!

4,750 kg/ 77 cm, klockren fikagös.

Ute på sjön var även Fritjof från Team Krokarna som hjälpte mig med fotograferingen, tusen tack för det, Fritjof. Efter återsläppet fick jag äntligen i mig lite mat, även om den kallnat så slank den ner, man blir liksom litta glad när man fångar en fikagös på nästan 5 pannor. På tal om Team Krokarna, checka gärna in deras trevliga blogg: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar