söndag 15 december 2013

Ingen is, mer vertikalfiske.

Den milda vintern håller i sig vilket gör att vertikalsäsongen förlängs. Inte mig emot! För även om passen blir ganska korta och kalla så är det alltid lika roligt att komma ut på sjön. Isfisket får helt enkelt vänta några veckor till och vem vet, om värmen håller i sig så kanske det även blir vertikalfiske i mellandagarna istället för isfiske.

Redan innan jag åkte ut i hyrbåten hade jag bestämt mig för två saker: Jag skulle dels lägga all tid i ett visst, för mig ganska fiskfattigt område och jag skulle dels hålla mig där och inte byta plats. Senast jag var ute såg jag nämligen några få men rejält feta ekon i området. Jag visste att planen skulle innebära lång tid mellan hugg men och eftersom jag fortfarande jagar den där 6:an och ändå inte vill ha smågös så kändes det som en vettig plan. Det visade sig efter dagens slut att mina tankar stämde. Där fanns inte mycket att skjuta på och när det väl fanns något så var de blyga och skygga. T o m gäddorna verkade skygga och jag lyckades endast fånga tre fiskar. En kilos gös, en abborre på 7 hekto och en gädda på 3.6 kg. Jag såg dock några riktigt grova ekon och förhoppningarna om en stor fisk i sjön sjönk i alla fall inte.

Dagens största. Den högg på en limefärgad Fin-S i mellanvattnet på 6 meters djup.

  Härförleden sprang jag på Calle Rosslin, säljare på Darts inne på Sportfiskegiganten. Vi pratade lite fiske och tekniker och han visade lite kommande nyheter inför 2014. Då jag inte testat deras jiggar tidigare var Calle trevligt nog inte sen att ge mig ett smakrov från deras nuvarande sortiment: en 16 cm Vertikal Split Tail i färgen Orange Pearl. Färgen kanske är mer känd som ”Gösambulansen” och givetvis fick den vattentid igår. Den rör sig fint med mjuka rörelser men tyvärr verkade gösarna för dagen inte alls gilla de skrikiga färgerna i det klara vattnet.

Jag är säker på att denna Dartsjigg kommer att bli en killer till
sommaren i Sövdes gröna och grumliga vatten.

Allt fler kommer fram och säger hej när man möts vid sjön och de senaste passen har jag träffat några riktigt trevliga och duktiga fiskare. Detta gillar jag! Många av dem har dessutom tagit större gösar än mig i sjön och att byta lite tips och trix med kunniga sportfiskare är aldrig fel. Jag försöker själv vara så generös jag kan med mina tips, både här på bloggen och när man stöter på någon live och jag uppskattar verkligen när andra är det tillbaks. Glad gubbe!      
  
Efter en jäkla massa velande klev den till slut på.
Något förvånande visade det sig vara en abborre på 7 hekto.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar