måndag 4 november 2013

Vertikalträff i Småland

I helgen var det vertikalträff i Småland med folket som jag kallar för ”Ljungbyligan”. Det var dock inte bara Ljungbyfolk som träffades, det var nästan lika många utomstående som anslöt och det dök upp vertikalfiskare från när och fjärran, från bl. a Värnamo, Markaryd, Örebro, Orsa och jag själv från Staffanstorp. Jag kunde tyvärr inte vara med första dagen utan anslöt lagom till whiskeyn och ölen på lördagskvällen. Det rådde en förbannat trevlig stämning med många skratt, otroliga fiskehistorier, materialsnack och det klämdes, inte helt oväntat på en och annan vertikaljigg. Dom säger ju att smålänningar är snåla men det märke jag inget av alls. Tvärtom! De var ytterst generösa med allt ifrån dricka, till fisketips, till erfarenhetsutbyte, till delande av hot spots. En suveränt trevlig kväll i regi av värden Mattias Ekdahl!

På väg ut. Att det regnar gör inget, stämningen är på topp ändå
  
Kl 07:00 på söndagen ringde klockan, något sletna drog vi i oss frukost, köpte fiskekort och gav oss iväg. Bröderna Nilsson, Andreas och Christian, hade den senaste tiden haft bra fiske i ett vatten några mil från Ljungby och då lördagens vatten inte levererat som planerat kändes det naturligt att byta sjö under söndagen. Väl på plats rampade vi, en efter en, i båtarna. I Ola Dambergs båt satt Ola och Pontus Bengtsson, Mattias Ekdahl och Björn ”Gösjägaren” Tunmats delade på Mattias skuta medans Andreas Nilsson och jag körde solo i varsin egen båt. Senare på dagen anslöt även Niklas Aspegren och Stefan Håkansson med sällskap.

Björn startar dagen med en smällfet 82:a som högg på en Westin Duell Roach

Efter en stund är vi framme vid hot spoten. Direkt, redan på första släppet visar Björn från Team Westin med sin skicklighet vart skåpet ska stå och drar dagens första feta gös. Detta bådar gott, tänker vi nog alla, i alla fall jag. Dock visade det sig vara mycket svårare än vad vi räknat med. Dels upplevde jag att fisken var i väldigt mycket rörelse, ekon kom och försvann om vart annat. Dels upplevde jag att gösen var väldigt skygg och de drog så fort de bara anande en jigg. Jag lyckade under dagen bara dra upp två mindre fiskar och totalt sett var det inte många gösar som kom upp. Tror att det på alla oss, 6 båtar max kom upp 10-talet fiskar.

Björns 82:a släpps varsamt tillbaks av rutinerade Björn
Bägge mina gösar högg på 18 cm Fox Snaxjiggen ”Stickleback”.
En av mina absoluta favoritjiggar.

Jag led av att min gamla motor vägrade fungera som den skulle och jag kunde i princip bara köra på tomgång. Det hade dock inte gjort någon större skillnad om den fungerat eller inte, det var trögt, väldigt trögt hela dagen. Men, ibland är inte fisket allt. Att umgås med likasinnade vertikalentusiaster, under mycket trevliga förhållande i Småländsk miljö är mist lika mycket värt som att bända gös. Summa summarum, jag har haft en fantastisk helg i Småland och även om hemresan var tung så kommer jag garanterat att göra ”Ljungbyligan” sällskap fler gånger!

Niklas drog framåt skymningen en på 3.8 kg.
Mot slutet av dagen lyckades även Mattias få upp en fisk. 
Grattis och tack för en trevlig helg, Mattias!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar