onsdag 4 september 2013

Testat – fisketången ”The GRIP Pliers” från Boomerang Tools

De senaste månaderna har jag kört med en ny fisketång från Californiabelägna Boomerang Tools. När jag fick tången i handen så kändes den lätt, nästan för lätt. Av någon anledning hade jag nämligen förväntat mig lite tyngd och jag hade en bild av att det var tyngden som speglade en tångs kapacitet. Så fel man kan ha! Jo, tången är förvisso lätt som en fjäder, den väger endast 102 gram men den är inte på något sett alls klen. Tvärtom! Nu har jag förvisso inte gått all-in och testat den på grövre tjocklekar men den klipper obehindrat av allt ifrån tunna flätlinor till pianotrådar upp mot 0.40. Snittet blir rakt och distinkt och att klippa större dimensioner har jag än så länge inget behov av.

Tången har en telefonsladd som i utdraget läge räcker ca 120 cm. 
Den förvaras i ett nylonhölster med 360 graders, svängbar klämma vilket gör 
att du kan fästa den hur du vill och var du vill. Ibland har jag t ex den i bältet, 
ibland sätter jag den i båten och ibland i fiskeväskans bärrem.

Fisketången är gjord av bearbetat flygplansaluminium och har käftar av rostfritt stål vilket förklarar lättheten. Dock ger detta material inget avkall på kvalitet. Den är snygg och den ligger väldigt bra i handen. Själva bladen är av hårdmetall och går dessutom att byta ut.

Vad gäller hållbarheten så är det lite för tidigt att säga något det om än. Jag har ju bara haft den ett par månader och den ska först få utstå minusgrader, blöta, saltvatten och fiskslem under en hel säsong innan jag uttalar mig om dess hållbarhet. Känslan är dock att den kommer att hålla länge. Länge. Enda lilla minuset så här långt är att den skulle kunna vara något längre. Ibland har gäddorna svalt djupt och då behöver man en tång med några decimeters räckvidd. Men som sagt, det är ett litet ynka minus och det är inget som stör mig då jag alltid har en längre peang i fiskeväskan.

Att sitta hemma regniga dagar och pilla med sina stingers, 
vertikal- och gäddtafsar är numera ännu roligare! 

Mer info om fisketången finns här:

Om ni är intresserade av tången så rekommenderar jag att ni pratar med er lokala sportfiskebutik. De kan de beställa in den från Gladsax Fiske som har agenturen på Boomerang Tools. Mer om det här:
http://www.gladsaxfiske.se/agenturer.html


Många funktioner:
Delad ringöppnare, olika veckningsfunktioner, lindragare och avbitare.

Till vertikalfisket kör jag med halva, norska beteslås. 
Jag klipper helt enkelt bort själva lekandet och behåller bara fästet. 
Detta fixar Boomerangtången galant! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar