tisdag 7 maj 2013

Båtfix del 3

Fick en stund över i kväll, passade då på att pilla lite med båten i det fina vädret. 
I helgen var jag ju ute och fiskade, insåg då att jag ville ändra ett par saker. Stolen är skön men jag känner mig lite begränsad när den är fast monterad och jag fattade beslutet att den ska vara lös och portabel. Två fördelar med det, dels kan jag ta med den till andra båtar, dels kan jag flytta den några decimeter i båten när jag så önskar. 
T ex för att sträcka på mina låååånga ben. Här kommer lite mer bilder:

Extra benutrymme. Man sitter ju oftast snett när man vertikalfiskar med
vänsterhanden på motorn och spöet i högerhanden. Jag kunde kapa ca 8 cm på
sittdurken. Låter kanske inte särskilt mycket men det kommer
garanterat att uppskattas efter några timmars fiske.  

Stolen är numera portabel (och dekalerad). Med en gummimatta undertill ligger den totalt
orubblig mot filtmattan. Jag kan förvara den i garaget och ta med den till andra båtar
vilket kan komma till nytta när vi t ex fiskar i hyrda båtar i Småland.

På tal om att vara portabel så har jag valt att köra med Minn Kotas givarfäste
till  mitt Garminlod. Båtens reling är bred, jag fick tyvärr göra lite åverkan
på relingen men fästet sitter nu ruggigt stabilt vilket kommer väl till nytta när jag
kör omkring med bensinmotorn och letar "bananer". 

Avklippt cykelslang på kopparna för extra bra fäste.

En kabel...
Vad ska jag säga, det är så otroligt skönt att ladda batterierna i båten.
Slippa är ett bra ord och jag är verkligen glad på att jag slipper bära batterier!
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar