måndag 8 april 2013

Båtbygge

I fredags var jag på Sportfiskemässan i Jönköping. Det var verkligen, verkligen en kanonmässa av sjukt hög klass och jag fick nöjet att träffa både gamla och nya vänner. I bilen hem satt jag och kände hur fiskesuget kokade i mig! En del av all inspiration kom från båtarna och framförallt vertikalbåtarna som fanns på mässan. Dock har jag inte råd med en ny, fullmatad aluminiumbåt mellan 50-100 papp. Däremot har jag tänkt, att med lite mindre medel, själv fixa till en båt anpassad för fiske efter gös och andra insjöpredatorer. Målet är att kostnaderna ska vara så låga som möjligt, helst inte över 20 lakan tutti och jag kommer under våren att lägga ut lite bilder på "bygget". Första bilden är på själva båten som jag idag fick köpa av min oerhört generösa arbetskamrat Camilla. Det är en Terhi 440 med en 9.9 hästars Suzuki. Grejerna har några år på nacken vilket bara är en fördel när man ändå har tänkt modifiera grejerna. Håller just nu på att skissa på ritningarna men tanken är att den ska vara anpassad för två man med fokus på vertikal- och trollingfiske. Stolar ska installeras, kastdäck med låsbart "förråd" ska byggas i fronten och små, mindre praktiska lösningar ska uppfinnas och installeras lite här och var. Jag kommer som sagt att lägga ut bilder löpande. Spännande tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar