torsdag 3 januari 2013

Trög start.


Jajamensan, premiären är avklarad och även om man fortfarande är utan fisk i år så är det jäkligt skönt att havsöringssäsongen äntligen dragit igång på riktigt.

En kopp kaffe medan jag läser vågorna vid Smyghuk. Längre söderut än så här kommer man knappast i Sverige med bil. 


Jag har varit ute två halvdagar men ca 1/3 del av tiden har tyvärr lagts i bilen och på vägarna. Det har nämligen blåst väldigt mycket och jag har tvingats köra omkring längs sydkusten och söka efter någorlunda fiskbara ställen. ”Gammal” sjö med stora, rullande, kraftfulla vågor har gjort det svårt att vada samtidigt som vattnet varit grumligt och väldigt skitigt. M a o mycket svårfiskat. När jag väl hittat lite fiskbara platser med hyfsat svag vind så har förvisso vattnet varit ganska rent men förutsättningar som påminner om frånlandsvind brukar sällan ge resultat. Pest eller kolera? Tång på kroken eller vatten i vadarna? Njae, alternativen har sannerligen inte varit på min sida och jag lyfter på hatten åt de som faktiskt lyckats få fisk de här dagarna. Personligen så gillar jag 4-5 m/s pålandsvind men ”ny” sjö med små, ettriga vågor och lagom grumligt vatten. Förhoppningsvis kan det bli så om några dagar när vinden väl lagt sig. Då beger jag mig ut igen!

Även om det var 9 grader varmt i dag och jag knappast behövde några
handskar så passade jag på att prova lite hockeytejp runt det annars så kalla
handtaget. Det fungerade utmärkt! Tejpen värmde, gav ett grymt stabilt grepp
och stötte bort allt vatten. Rekommenderas!  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar