torsdag 24 maj 2012

Ännu en gös!

 
3-0 till Gösta. 
Onsdagskvällen tillbringade jag i båten i Sövde. Vertikalgrejerna lämnade jag hemma och istället var planen att försöka meta upp gösen.
Hård vind gjorde dock fisket svårare än vad jag trott och det var sannerligen inte lätt att placera betet där jag ville. Jag ville ju fiska över min utvalda "hot spot" som jag tidigare rekat fram via ekolodet. Redan vid första utlägget nappar det, dröjde faktiskt inte många sekunder innan flötet försvann. Mitt mothugg är distinkt, jag känner tunga knyckar men den går tyvärr loss. Fan. Resultatet blir en, för gösen, klassiskt "vampyr-sargad" betesfisk.
Under de närmsta två timmarna upprepar sig dock samma scenario ytterliggare två gånger och min frustration växer. Tre gösnapp, tre tappade fiskar och tre sargade betesfiskar är inget bra resultat! Om man bortser från en liten gädda och några abborrar på spinn så är timme tre är helt död och jag bestämmer mig därför för att byta teknik. Ett val som snart skulle visa sig vara det rätta. Sista timmen ägnas nämligen åt trolling och redan efter ett par minuter smäller det på en fin gös på 3.750 kg.  Den klev på i frivattnet på 7 meters djup på en Cotton Cordell som går på ca 4 meter. Trots att det var svårfiskat och blåsigt så blev det en underbar kväll! Life is good!
3.750 kg. Hugget var så hårt att t o m slirbromsen tickade till vid själva hugget!  Underbart! 

I i bilen hem drog jag följande lärdomar inför framtida gösmeten i Sövdesjön:
- Knyta nya tafsar med mindre krokar.
- Hålla mig till små betesfiskar.
- Våga vänta någon extra sekund innan mothugg.
- Lite vind är ok men för bästa linkontroll bör man undvika de största blåshålen.




4 kommentarer:

  1. Ser så himla trevligt ut att fiska Kalle! :o)
    Jag vidhåller att detta är något jag vill uppleva med ett fullblodsproffs som dig! :o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart vi ska fiska, Lena! Vi bokar in lite familjefiske i sommar! :-)

      Radera
  2. Hej. Fin gös ;) har du varit där mer??? Jag ska dit idag och undrar om du har nått bra ställe??? Har bara fått små gösar ;( ha det bra Med vänlig hälsning, Jimmy

    SvaraRadera
  3. Ursäkta det sena svaret. Ja, varit där några ggr men fisket är oftast bäst på vår och höst. Blir nog några rundor i oktober. Hoppas det nappade för dig! :-)

    SvaraRadera