söndag 3 juli 2011

Helgens fiske blixtrade bokstavligen bort…

Åskan är ju ofarlig, regn är ingen fara heller, lite blöta kan man faktiskt stå ut med men blixtarna har jag väldigt stor respekt för. Flertalet gånger tvingades jag avbryta fisket och bege mig upp på land. Ärligt talat så vet jag inte vart man är mest säker men den spontana känslan är att man inte är särskilt säker mitt ute på en sjö.
Nåja, mellan landpassen av väntan hann jag i alla fall med lite vertikal fiske. Fiskarna verkade inte lida av ovädret, det var rejält med rörelse och aktiviteter på lodet och jag hann med att dra upp några mindre gösar och abborrar. Flest stötar hade jag på Relaxjigg vit/olivfärgad med röd stjärt men även en blå/vit minnowjigg från Savage Gear fungerade bra. Framför allt abborren verkade gilla den. Alla huggen kom uteslutande runt 5-6 meters djup vilket känns naturligt med tanke på att ytvattnet är ca 25 grader.

Mitt fiske har inte utvecklats som jag planerat, har just nu ett av mina sämsta år någonsin men jag hänger inte läpp för det. Tvärtom, som kineserna säger; det är i motvind som drakar lyfter” och jag är fortfarande hoppfull när det gäller lite större individer. Ska försöka klämma in ett kvälls- eller morgonpass i veckan. Får se om det blir efter sutare, gös eller multe och till helgen blir det troligen ett göspass på Lagan.
De feta fiskarna väntar alltid runt hörnet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar