onsdag 9 februari 2011

Tips & trix på isen…

Ibland har jag behov av att markera vissa hål. Anledningarna är många, det kan vara hål som jag mäskat i, hål som jag vill fortsätta fiska i nästa dag, hål som levererat, hål som ligger som referensram för djupbranter, m fl. Ligger det snö på isen så går det ju bra att rita i snön men på snöfria isar så använder jag hushållsfärg. Färgen sprider sig kraftigt och det räcker med ett par droppar för att ge en tydlig markerning. Markeringen är effektiv, den håller för frost, syns genom nysnö och framförallt, den är miljövänlig.


PET flaskor har många användningsområden men på isen fyller de två viktiga funktoner. När jag mäskar efter gös och gädda använder jag finhackade mörtar med vissa tillsatser, t ex räksal, doftmedel, mm. Om du fiskar flera dagar i sträck så doftar blandningen verkligen inte mumma och man vill absolut ha en förvaring man kan lita på. PET flaskan är trygg, den håller tätt, den läcker inte, den är lätt att tvätta av i ett hål om man spiller och framför allt, den gör det väldigt enkelt vid själva mäskningen. Man häller enkelt ner lagom stor dos i hålen. Jag har ännu inte provat frysa in en PET flaska full med mäsk men har heller aldrig haft något behov av detta. Dels blandar jag helst min mäsk dagen innan fisketrippen, dels räcker en full 1,5 liter flaska lagom till en eller två dagspass.


Vatten på isen kan vara bra att ha. Dels kanske behöver du tvätta dina fingrar, dels kanske du vill byta vatten till din betesfisk, anledningarna kan vara många. Klipp upp ett litet hål på sidan av PET flaskan, sänk ner i hålet, fyll och ta upp. Svårare är det inte.

Hepp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar