söndag 6 februari 2011

En gul liten pärla.

Söndag 6 feb, dag två på Snogeholmssjön och äntligen har vinden lagt sig! Detta innebär att jag faktiskt kan placera mig vart jag vill på isen. Dessutom har det fryst något under natten vilket innebär att tjockleken inte har förändrat sig sen i går.


Snogeholmssjön är den sjö jag växt upp med och den sjö jag fiskat överlägset mest i av alla sjöar. Det finns knappt en sten i sjön som jag inte känner till och jag brukar ha bra koll på vart fisken står. Bottnen i sjön är för det mesta sandig och dyig men på ett par ställen finns sten och grus. Det är just på dessa ställen som abborren brukar husera. Så även idag, all fisk tog på ca 3,5 meters djup över en småstenig botten. Så fort jag flyttade mig ut till dyigare botten ersattes abborrarna av huggvilliga mörtar. Endast ett fåtal abborrhugg var av nämnvärd kraft, direkt på pilken för faktum är att säkert 90 % av huggen tog på masken vid den pärlförsedda kroken. De huggen var långt ifrån brutala. Snarare väldigt försiktiga nafs och ibland kände jag knappt nappen, trots att jag har bra känsla i mitt över 20 år gamla
hemmabygge till spö.

Jag provade även traditionella balansare samt vanlig pilk (utan lyspärla) men melodin för dagen var utan tvekan den lilla gula pärlan med mask eller maggot. Till slut kunde jag summera ihop 16 abborrar över 2 hekto med en topp på 4 hekto och totalvikten blev över tre kilo vilket verkligen får anses som bra, i alla fall för att vara Snogeholmssjön.

Gäddan var tyvärr inte i stöten idag heller, trots stora fina förhållanden och god tillgång på betesfisk men det gör inget. I dag är jag helnöjd ändå!

Tunga gung!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar