lördag 15 januari 2011

Ännu en dag på isen!

Kom ut på Sövdesjön vid 9-tiden, laddade tre spön med död mört över en djupbrant, från 8 till 5 meters djup. Nästan direkt högg det på det ”djupaste” spöet. Mothugg! Tungt, tungt men tyvärr ingen vidare kampoch efter en snabb drillning lyfter jag upp en lång men tunn gädda. Proportionerna säger en del; 4,7 kilo fördelat på 88 cm och den var verkligen inte den snyggaste gäddan i sjön. Om än årets största så här långt. Hade tyvärr inte kameran med mig, tur att mobilen har självutlösare men bildkvalitén blev därefter.

Det var även premiärtur med nya pulkan, Pelikan Snow Trek 45. Delat intryck... Otroligt bra utrymme, vilket givetvis är en fördel men även en nackdel då den fullpackad blir väldigt tung, speciellt med vattenfylld kylväska. Bra glid men den fungerar bäst på ”otrampad” snö (välte en gång i mina fotspår) vilket jag löst genom att sätta dragsnörena på sidan. På så viss ”vill” pulkan utåt, bort från mina fotspår. Detta ska dock finjusteras som så mycket annat.

Kilos braxen var en rolig bifångst under mörtpimplandet, även om dasslocket var lite knepigt att få upp genom hålet. Lyckades även fylla på mörtförrådet med ca 30 mörtar, bisarrt nog kom alla från samma hål (utan mäsk!) och syrepumpen fick gå på högvarv. Under dagen fick jag ytterligare två mindre gäddor och några hektos abborrar men jag väntar fortfarande på att Gösta ska kliva på! Förhoppningsvis nästa helg då åkerbrasorna förläggs till småland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar