tisdag 16 juni 2015

Dagarna på sjön...

Efter tävlingen gösadraget i sjön Rottnen drog jag vidare på en liten fisketripp till två andra sjöar. Totalt var jag borta 6 nätter och livet som gös-vagabond är tufft men helt jävla underbart. Älskar friheten med båten på trailer och att ha naturen som kök, vardagsrum och badrum! Första natten vid sjö nummer ett sov jag i ett vindskydd men myggen där var inte nådiga så andra natten valde jag att sova i bilen.


Det blåste kuling under söndagen vilket innebar att jag mer eller mindre var inblåst i lä bakom öar och holmar. Dagen gick mest åt att sova i båten (sleten efter den brutala mygg-natten), laga mat, ta det lugnt och spinnfiska gädda. Det var helt omöjligt att vertikalfiska och efter några timmars försök till trolling i vinden (vilket resulterade i tre mindre gösar) gav jag upp helt och beslöt mig för att satsa på måndagen då vinden skulle mojna något. Tyvärr så såg jag inte många vettiga ekon under måndagen och 12 timmars fiske resulterade endast i smågösar, inget över 2 kilo. När jag på kvällen kommer fram till rampen upptäcker jag att luften gått ur på bakhjulet (släppts ut?) på min bil vilket knappast höjde stämningen. Man vill inte vara fast i skogen med båt och trailer och efter den här trippen så är även reservhjulet pumpat.


Vännen Mattias Ekdahl, som jag på förhand bestämt att jag skulle fiska med under tisdagen, kom till undsättning med en 12V pump (vilket blir mitt nästa inköp). Goda vänner och luft i däcken höjer helt klart moralen. Den natten sov jag även hos Mattias och efter en kall öl så la vi oss, grymt laddade inför tisdagens fiske i sjö nummer två.


Mattias med en finfin puttifrånkorv. Sjö nummer två innebar aningen bättre fiske men det var fortfarande otroligt trögt och då vattentemperaturen i sjön knappt nådde över 14 grader misstänker jag att gösen fortfarande var upptagen med lek. Under dagen pratade jag även med en av sjöns guider som berättade att han fått upp hangös som pissat ut mjölke vilket borde bekräfta teori om lek.


Vädret var fullkomligt magiskt under tisdagen, ca 20 grader och helt vindstilla och det var ett sant nöje att fiska även om de större ekona lös med sin frånvaro. Svensk högsommar när den är som bäst! Lättfiskat, varmt och skönt och det dröjde inte särskilt länge förrän shortsen åkte fort fram.


På sjön träffade vi flera duktiga gösfiskare och det kom i alla fall upp ett par, tre stycken 5 + fiskar. Sven-Olof Karlsson var en av dom som lyckades få upp en fin gös strax under 5 kg. Den tvekade länge innan den högg men när den väl bestämt sig var hugget brutalt.


Med tanke på hur mycket jag fiskar så är inte ofta det händer men under dagen fick vi även besök av tillsyningsmannen som kontrollerade våra fiskekort. Tjuvfiske är ett växande problem och jag personligen tycker det är bra att fiskevårdsområdena i Sverige lägger mer resurser på kontroll och vård. 


Mitt på dagen drog jag, Mattias och Sven-Olof i land och brassade på lite nyfångad gös. Alltid väldigt skönt med en bensträckare på fast mark och stärkta med gös i magen och sol i sinnet var förhoppningarna stora inför eftermiddagen. Tyvärr var det fortsatt lika trögt som på morgonen och även de 4-5 båtar som anslöt till oss under sena eftermiddagen i det fantastiska vädret hade lika trögt fiske som vi.


Under fisket i sjö nummer två bodde jag i tält på en av öarna. Utedass, en rejäl brygga samt en grillplats modell bättre gjorde boendet till en ren och skär fröjd och jag kunde helt fokusera på att fiska istället för att rodda med boende och sovplats. 


Onsdag morgon väcktes jag i gryningen av Niklas Sjöblom som jag bestämt träff med. Fisket var fortfarande trögt under onsdagen och vinden hade åter tilltagit i styrka vilket knappast gjorde fiske bättre. Lunchen, med grillad hemmagjord, småländsk korv, satt som en fläskläpp och då det blåste satan stressade vi inte utan vi satt och diskuterade fiske rätt länge innan vi åter gav oss ut. På eftermiddagen gav Niklas upp, hans största fisk för dagen låg på 4,9 kg och jag fortsatte tills skymningen men det blev återigen bara mindre gösar som valde att kliva på.


I den värsta vinden hittade jag ett område som var väldigt intressant, jag såg här 4-5 riktigt fina ekon och lyckades även få upp en huggvillig fisk på 70 cm. Det gula spåret visar hur jag kämpade i vinden. Tyvärr fick jag motvilligt ge upp, det gick inte att backa mot vinden utan att ta in vatten i båten. På kvällen, strax innan skymning när vinden avtagit något begav jag mig bestämt tillbaks till platsen där jag sett all fisk. Rött spår visar hur jag då sökte av området men fisken var nu som bortblåst, såg inte ett endaste litet mört-eko vilket kan betyda att antingen har fisken tydliga huggperioder eller så rör de sig och byter områden i sitt födosök.  


Resans största fisk var en ärrad krigare på 70 cm vilket jag tycker är alldeles för klent, sådana fiskar finns ju runt knuten i hemmavattnet. Med tanke på att jag effektiv tid fiskade över 50 timmar på 6 dygn i tre sjöar så kan jag inte förneka att jag var väldigt besviken på fisket men på det stora hela hade jag som vanligt det mycket trevligt. Det är kul att leka gös-vagabond, det är en slags behaglig lyx att få vara ute i svensk natur, att träffa och umgås med fiskare ute på sjön och att få fylla på erfarenhetsbanken. Även ensamtiden uppskattas. Fisket är för mig en slags meditation och många insikter kommer när man är själv med naturen. Jag lär mig alltid något nytt varje gång jag är ute och det är detta livet som får min klocka att ticka. Det blir helt klart en liknande tripp i juli!   


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar