söndag 11 mars 2012

Lödde å











Inspirerad av Stisses artikel om mete med deadbait på Karpverket (http://karpverket.wordpress.com) så planerade jag in ett 4 timmars metpass i Lödde å under söndagen. 

Ganska lågt, klart vatten men ändå hyfsat stark ström och jag tog efter en snabb titt på ån beslutet att lägga ut betena (hel sill) i ett intressant bakvatten strax väster om Furulund. Tiden rann dock iväg i samma takt med strömmen och efter tre händelselösa timmar i den underbara vårsolen så byter jag motvilligt metod. Jag lägger ut ett flötmete som via baitrunnerns minsta motstånd sakta får glida ner längs ån med hjälp av strömmen. På så vis fiskar jag av ett större område samtidigt som jag varierar djupet på sillen efter varje drift. Dock utan resultat. Tar även fram spinngrejerna och jiggar efter både abborre och gädda men även detta kammar noll. Sista timmen rinner även den iväg och jag erkänner mig besegrad. Har dock mer sill i frysen och detta lär knappast bli sista passet med deadbait denna vår! Kommande lördag blir det vertikalfiske, vilket jag ser fram emot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar