onsdag 15 december 2010

Världsrekord?

Den 29 november, kl 07:30 slog jag mig ner på en stol i restaurangen på Gillhams Fishing Resort utanför Ao Nang i Thailand. Jag sippade på morgonens första kopp kaffe medans jag diskuterade fisket med guiden och ägarens son Sean. Han förvarnade mig om att fisket varit otroligt trögt de senaste veckorna, vissa fiskare hade fiskat 9 dygn i rad (!) utan ett enda litet napp, inte ens ett litet "take n' spit" och han fick mig att förstå att jag skulle ha låga förväntningar för att inte bli allt för besviken.

10 minuter senare satt jag på mitt swim, i min lilla bungalow och tittade på min personliga guide (med det skumma namnet Golock) när han sköt ut mäskbollar och tacklade upp mina spön (det enda du gör här är i princip bara att drilla din egen fisk och njuter av livet).

Mitt emot mig, på andra sidan sjön sitter britten Dave Kents på ”Swim Nr 1”. Dave har fiskat i 25 timmar i rad utan ett enda napp, inte ens en tillstymmelse till napp men kl 14:24 denna dag förändras allt. I detta ögonblick försvinner nämligen hans flöte med ett ryck ner i vattnet. 1.5 sekunder senare visslar hans nappalarm frenetiskt! Han gör ett kraftfullt mothugg, pang, den sitter! Först är det tvärstopp men det dröjer bara ett par sekunder innan fisken tömt hans rulle. Tur att sjön har begränsad storlek! Alla fiskare runt sjön (8 st för dagen.), inkl mig själv tvingas snabbt veva upp sina beten för att undvika trassel med Dave fisk som verkar stor. Väldigt stor...

Jag och de andra runt sjön tror omedelbart att det är en av sjöns stora Arapaimor men efter ca 15 minuters kamp visar fisken sig för ett kort ögonblick då den rullar några varv i ytan. Vi konstaterar att det är en Mekongmal – av gigantiska mått!

70 minuter senare ligger fiskaren Dave Kent utmattad på stranden. Den enorma mekongmalen ligger tryggt i den specialbyggda buren och bägge pustar ut. Ägaren Stuart och hans son Sean har sen länge misstänkt att det rör sig om ett nytt världsrekord (det förra rekordet låg på 191 Pounds) och de ger tidigt order om att förbereda vikt- och mätprocessen. Ställningar riggas upp, vågar kontrolleras, allt fotograferas och den stora frågan blir plötsligt – kommer vågsäcken av presenning att hålla?

Den höll och 10 minuter senare ser vi vikten – otroliga 265 Pounds! (ca 118 kilo). Det gamla världsrekordet är krossat! Längden fastställs till makalösa 79 inch (ca 221 cm). Notera: jag väger själv ca 110 kilo och är 200 cm lång - denna fisk är alltså större än mig!

Den lilla men lika glada publiken jublar och applåderar. Att få uppleva denna anläggning, denna sjö, denna kamp, denna fisk och Dave, denna lyckliga fiskares blick slår det mesta jag varit med om i fiskeväg och jag har onekligen fått ett minne för livet. Jag hoppas verkligen IGFA godkänner världsrekordet för det hade varit otroligt att få uppleva ett regelrätt världsrekord. Mer info finns här: http://www.gillhamsfishingresorts.com/ och här är det förra – nu krossade – rekordet: http://www.igfa.org/Records/Fish-Records.aspx?LC=ATR&Fish=Catfish,%20giant%20(Mekong)

Fisken högg på en flötmetad hemmarullad bollie med räksmak, placerad ca 1 meter under ytan över ca 4 meters djup. Mäskningen skedde ca var 30:e minut med en feeder som var placerad direkt under flötet. Denna variant av tackel används då fisken inte damsuger botten utan äter av räkstimmen som finns i sjön.

Det sista ägaren Stuart säger till Dave innan de går bort till restaurangen för att korka upp champagnen är ”You know Dave, there’s at least one mekong swiming in the lake that we think is even bigger…















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar